torsdag 7. februar 2008

Tungetale og "hyskake"

Av Ninette

I dag har Odd Gunnar har vært ute og handlet på egenhånd. Han har bestilt syv kilo torsketunger som leveres på døra i morgen ettermiddag. Ja, du leste riktig, syv kilo torsketunger!

Jeg har vokst opp i en familie der det ble hevdet at "fisk er fisk, og kjøtt er mat" og torsketunger ble omtalt som guano. Vi spiste fisk til hverdags, men torsketunger forekom naturlig nok aldri på bordet hjemme hos oss.

Og nå skal vi altså sette til livs hele syv kilo! Det blir blir grovt regnet ca to kilo på meg og fem på Odd Gunnar. Det nytter vel ikke å invitere familien på torsketungemiddag, guano-holdningen har stor utbredelse i familien vår.

Noe som jeg derimot vet er godt, er pappa Leif sine "heimlaga hyskake". Han har stekt store berg med fiskekaker i kveld, vi har prøvemakt, og det var nydelig.

Det dreier seg mye om fisk for tiden. Skreien ligger tett utenfor Vesterålen, og det er bare å gå på kaia og kjøpe det man vil ha, rett fra båtene. Og det er da jeg ikke skjønner hvorfor han måtte kjøpe torsketunger?

PS! Noen som vet om øl og akevitt passer til torsketunger?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Øl og akevit til torsketunger har jeg ingen anelse om smaker. Har ikke smakt torsketunger. Kunne ikke annet enn å trekke på smilebåndene.Håper dere får en velsmakende middag. :-) Ser fram til forts.

Anonym sa...

Liv, som du sikkert har skjønt, er jeg også spent på dette. Du skal få høre hvordan det går :-)

Anonym sa...

Hei, så fint med bloggen - trivelig lesning! Så deg for meg, Ninette, da jeg leste... :D Torsketunger er nå en ting - ho Kari si forresten at stekt e dæm knallgo'! - men 7 kilo?!?

Anonym sa...

Takk for oppmuntringen, Ingeborg :-) Hils til Kari og si at også jeg har hørt at stekte torsketunger er knallgodt, så jeg stiller med et åpent sinn :-) (Dere må ikke tivle på det!)

Hils til kinodamene, Ingeborg!

Vi snakkes!

Anonym sa...

Veit du ikkje at akevitt går te ailt. Selvfølgelig åsså te torsektunge. Sei mæ, har du ikkje smakt torsketunge? De e jo steike godt, kan også kokes og serveres i kvitsaus. Men åsså æ synes di e bæst stekt, tørrstekt eller i rømmesaus. Du får gjømme nån te sommarn, så kan æ komme å hjælpe dokker med etinga. Førresten ei kjempefin sia! Ser at du har lenke te galleri Bjerrang, du bør sjekke sia til galleri nøss.

Anonym sa...

De va ikkje meininga at meldinga skulle være anonym. Men det bei nu sånn. Så nu prøve æ igjen, og nu me å gjøre mæ te kjenne.

Anonym sa...

Takk for hilsen, Anne Lovise! hadde du spurt for en uke siden, skulle jeg selvfølgelig spart torsketunger til deg, men nå har jeg fått smaken på godsakene. Forresten har jeg ikke noe valg, Odd Gunnar kommer først hjem fra jobb, og han er godt i gang med torsketungestekingen når jeg ankommer hjemmet.

Vi ses til sommeren! Det gleder jeg meg til!