onsdag 23. juli 2008

Herlig Helg på Hennes

Av Ninette (23. juli 2008)

Sist helg tilbragte vi på Hennes i Hadsel, sammen med gode venner fra Trondheim, i sol og finvær, og med kajakkpadling og fjellturer.

På bildet over ser du Emma, 10 år, på vei fra Tyttebærneset til Hennes

På Hennes ligger mulighetene svært godt til rette for et aktivt uteliv, med sjø og fjell innenfor en radius på 250 meter, samtidig som det ligger litt i skjul for nordavind og tåke.

Lørdag formiddag dro vi ut for å padle. Sissel, Erik og Emma er alle nybegynnere, men så utrolig dyktige! Og etter litt trening på grunt vann var de klar for en ordentlig tur. Første stopp var Kaljorda. Der gjorde vi som andre "båtfolk", vi gikk i land og kjøpte is :-) Vi fortsatte padlingen til Tyttebærneset i Lonkanfjorden. Der vi gjorde strandhugg før vi igjen satte nesen mot Hennes.

Lørdag kveld stod fjellet over Hennes for tur. Foten av fjellet ligger et par hundre meter fra huset vårt, så det lå i kortene at vi måtte på en liten ekspedisjon. Og for en fantastisk tur, og for utsikt vi hadde - inn i Lonkanfjorden, Raftsundet, Lofoten og Hadseløya!

Søndag formiddag var det "på han" igjen. Sissel og jeg hadde behov for å utforske fjellet videre, og satte avsted innover Hennesheia. Her så vi fort at dette er et området med fantastiske turmuligheter, sommer som vinter.

Og mens damene var på tur, drev herrene og Emma med nettverksbygging i bygda :-)

Vi har funnet vårt ferieparadis her oppe i Nord. Og ekstra hyggelig er det når man har så fine turvenner som oss :-)

tirsdag 15. juli 2008

Hvordan folk på Andenes forlater baren

Av Ninette

På Riggen, en hyggelig restaurant med bar i etasjen over, har det nylig kommet et oppslag som du ser av bildet over.

Det presiseres her at det medfører livsvarig utvisning dersom du faller for fristelsen å forlate baren ved å hoppe fra verandaen.

Oppslaget kom etter et veddemål som resulterte i følgende:

tirsdag 8. juli 2008

Pappa har besøk av minstebane

Av NinetteVi har hyggelig besøk for tiden, "minstebane" Henrik, snart 20 år og 1,95 på strømpelesten. Han har tatt veien fra Trondheim for å besøke sin pappa og stemor på Andøya.

Og det virker som han trives. Fredag ble han invitert ut på fest, og hadde det tydeligvis hyggelig sammen med ungdommene her. Og lørdag lånte han bilen og kjørte like godt helt til Harstad for å møte venner. I tillegg har han hjulpet faren sin med å rydde i hagen (takk, Henrik!) og å lage kajakkstativ. I dag var han med Odd Gunnar på jobb i godsbilen.

Gutten er praktisk anlagt, må vite - han er jo nyutdannet tømrer :-)

søndag 6. juli 2008

Søndagtur på bøljan blå

Av Ninette

I dag har vi vært på padletur, Odd Gunnar og jeg.

Fra Stranda satte vi avsted i retning Toften. Vi padlet rett ut i leia, og der var det både bølger og dønninger. Litt småskummelt, men mer og mer spennende etterhvert som jeg ble mer trygg på situasjonen.

Vi gikk i land på en liten strand i Oksebåsen (det er der Andøy Rakettskytefelt holder til). Der ble det tid til en liten rast med kaffe og matpakke.

(Som dere ser av bildet under, er ikke fin hårfrisyre det som står høyest i kurs når vi er på tur.)Turen tilbake til Stranda var, hva skal jeg si - KUUUL. Det var store dønninger (etter Ninette sin målestokk) og utfordrende å padle.

Jeg vil helst ro ute å bruke roret, og det kan by på noen utfordringer av og til, når bølger og strøm drar motsatt vei av det jeg vil. I dag fikk jeg tips fra Odd Gunnar om å styre ved å justere årelengde på den ene siden. Og det fungerte veldig bra.

Til helga er planen å padle fra Hennes i Hadsel og inn i Lonkanfjorden. Der skal vi overnatte i telt og bestige Møysalen neste dag. For de uinnvidde kan jeg opplyse at Møysalen er Vesterålens høyeste fjell, hele 1.262 moh.

Vi er heldige som får lov til å være i Vesterålen hele sommeren! Virkelig :-)

lørdag 5. juli 2008

Rullatorer og cappucino på Andenes

Andenes og Andøya er noe for seg selv. Her kan du finne noe av vakreste og villeste Norge kan by av natur, her er det frisk luft, og ikke minst et godt og positivt miljø fullt av gjestfrie og blide nordlendinger. Kulturtilbudet er godt, med festivaler både sommer og vinter. Det er et godt sted å bo.
Men det har skjedd store forandringer her siden jeg forlot for 25 år siden. Etter gode tider på 70 og 80-tallet, med stor militær aktivitet og en fiskeflåte som gjorde Andenes til Norges største fiskevær, er det nå rullator-generasjonen som dominerer. Folketallet er redusert med 40 prosent, skolene forfaller og det blir stadig flere tomme butikkvinduer. Yndlingskaféen min, Yanti, som serverte kaffe latte og hjemmelagede burgere, gikk nylig konkurs. Og det til tross for at Odd Gunnar og jeg hadde høy frekvens på kafébesøkene i redsel for at også dette stedet skulle ende hos skifteretten. Men det hjalp selvfølgelig ikke, det skal nok flere gjester enn oss for å gi et tilfredsstillende kundegrunnlag.

De gamle utestedene er også borte, Viking, Andrikken og Jeppes Pub. Det mest populære etablissementet i dag er Kafé Mea. Der møtes de mest slitne av oss, men der er det også fullt hus hele uka. Odd Gunnar trives veldig godt der, og planlegger en øl- og spaserklubb som kan ha Mea som treffsted. Jeg er nå ikke så sikker på om jeg vil være med i den klubben……

Det er fortsatt kino her. Ikke hver dag, heller ikke hver uke, men et par ganger i måneden, kanskje? Treningssenteret lever i beste velgående, heldigvis. Og Vinmonopolet. Og den nyoppstartede kajakklubben har forhåpentligvis livets rett. Og fjellene ligger der og venter på at noen skal bestige dem, hver dag, hele året.

Andøya er et ideelt sted for de som som har varme klær og som liker å være ute.

fredag 4. juli 2008

Kontorrotta på anleggsarbeid

Av Ninette

Bedriften jeg jobber i ble i en sammenheng ganske så treffende omtalt som et sirkus. Ikke fordi at vi driver med klovnerier og annet tull, men fordi at vi reiser rundt og rigger opp anlegg, kjører "forestilling", rigger ned anlegget og reiser videre til stadig nye steder.

Arbeidet ute på anleggene fremstår som fasinerende for en kontorrotte som meg. Og noen ganger passer det slik at jeg kan reise ut å oppleve dette "sirkuslivet". I dag for eksempel, har jeg vært på SILA-anlegget i Narvik. Der bygges det utskipningsanlegg for malmpellets, med blant annet 12 underjordiske siloer, hver med en dybde på 60 meter. Og på SILA det fullt av store dumpere og høye heisekraner, og jeg får (eller rettere sagt ) ha på hjelm og vernesko.
Noen av kontorrottene jeg kjenner som er litt misunnelige på antrekket mitt?

tirsdag 1. juli 2008

Full rulle

Av Ninette 1. juli 2008

Her er det full rulle, kort og godt!

Dette er Nord-Norge, og her er det lyst døgnet rundt. Paradoksalt nok føles det som om døgnet ikke har nok timer. Det er jobb fra syv til fem hver dag, og deretter er det full rulle, stort sett med utendørsaktiviteter.

I helga var det også full rulle, bokstavelig talt. Da var vi på kayakkurs fra tidlig morgen til sen kveld. Vi hentet inn to fantasktiske instruktører fra Norges Padleforbund, Fredrik og Camilla, og fikk opplæring i sikkerhet (kameratredning, egenredning) og litt teknikk. Så nå kan jeg, i allefall i teorien, padle forover, vende, padle bakover, sidelengs, i åttetall, snu på bølge og surfe på bølge. Og velte, det er jeg blitt skikkelig god på. Jeg har fått øvd mye både på provosert og uprovosert velt, også kalt halv rulle :-)

Havpadling er utrolig artig, og forholdene her er ideelle! Så kom oppover hit, Odd Gunnar planlegger allerede nå å arrangere flere kurs, og Camilla og Fredrik er klar for å komme tilbake til vakre Andøya.
Se bilder og omtale av helgas kurs:
http://www.merflyt.no/ (under arkfane "Blogg")